U14 - De “Hoedendragers”
- Kunstenaar: Melies Wessels
Op bovenstaande foto, zien we het kunstwerk “De Hoedendragers” afgebeeld. Deze beelden- groep is een ode aan de architect Hundertwasser, die een bijzondere filosofie had op “wonen” “thuis komen” en “zich thuis voelen” in je eigen omgeving. Hundertwasser was de kunste-naar, die de oorlog verklaarde aan de rechte lijn. In diens schilderij “ Die Hütenträger” lag de basis voor de interpretatie van “De Hoedendragers.” Wanneer we kijken naar de beeldengroep, dan zien we 5 rijzige herenwezens, die deftig voortschrijden door het landschap.
In deze beelden herkennen we ook de typische transformatie van de kunstenaar naar de oervorm, de kunst van weglaten en daardoor de kern raken. Het kunstwerk is op voordracht van de Culturele Werkgroep Stein 3 jaar voor de realisatie van het molenpark aangekocht en is al die jaren opgeslagen geweest in het depot, alvorens geplaatst te worden in het Molenpark te Urmond.
Voor de onthulling konden de herenwezens, gezien de grootte, niet in een doek worden gehuld. Daarom werd voor de onthulling, die op 15 september 2002 plaats vond, gekozen voor een ludieke wijze. De leden van de Stadsschutterij St. Leendert uit Urmond vormden een kordon om het kunstwerk. Op bevel van de wethouder van cultuur van de gemeente Stein, de heer Eric van der Schoor, ontsloten zich de gelederen van de schutterij en werd het kunstwerk op een leuke manier aan het publiek gepresenteerd. Zoals in de beschrijving van het Molenpark, vertegenwoordigt de Bergse kunstenares het werelddeel Europa en is dit het eerste kunstwerk dat geplaatst is in deze mondiale beeldentuin. Hierna zullen nog 5 werelddelen volgen, met kunstwerken, die aansluiten bij de cultuur van het betreffende werelddeel.
Korte levensbeschrijving van de kunstenares:
Melies Wessels is geboren en opgegroeid in Urmond a/d Maas, een dorp dat rijk is aan geschiedenis. Al op jeugdige leeftijd toonde ze veel belangstelling voor handenarbeid en tekenen. Hier is dan al de kiem gelegd voor haar artistieke loopbaan. Als autodidact is ze vanaf 1984 vooral bezig geweest met keramische vormen. Vanaf 1989 volgde zij gericht opleidingen aan diverse kunstacademies, o.a. aan de academie der schone kunsten in Hasselt: tekenen-schilderen en kunstgeschiedenis. Aan de academie in Genk: vormgeving. Aan de academie Maasmechelen: specialisatie schilderen.
In Varna Bulgarije privéles bronsgieten bij Valatin Petrov. Ze heeft een uitgesproken liefde voor de oervormen, zoals de prehistorische Donau vrouwenbeeldjes (Willendorf) en de primitieve figuratie uit Afrika. In 1999 vervaardigde Melies in de Namibische woestijn in the midle of nowhere een beeld. Geïnspireerd door de leegte van het land vulde zij deze immense vlakte met de mensenfiguren Nick and Marieta uit ijzer. Ze was zeer onder de indruk van de gastvrijheid van de minder bedeelden uit dit mooie land.
Uit een van de vele solo- en groepstentoonstellingen, is de expo in de zomer van 1999 in de Terpkerk in Urmond voor haar van grote betekenis geweest. Uit deze expositie is het kunstwerk “De Hoedendragers” door de gemeente Stein aangekocht, dat in 2002 is geplaatst in de beeldentuin van het Molenpark in Urmond. Zij vertegenwoordigt met dit kunstwerk in deze beeldentuin het Europese werelddeel. “De Hoedendragers” is het eerst geplaatste kunstwerk dat in deze beeldentuin een plek heeft gekregen.